پالایشگاه نفت

بیشترین ذخایر نفتی جهان

1- ونزوئلا - 303 میلیارد بشکه - 17.5 درصد

2- عربستان - 297 میلیارد بشکه - 17.2 درصد

3- کانادا - 168 میلیارد بشکه - 9.7 درصد

4- ایران - 157 میلیارد بشکه - 9.1 درصد

5- عراق - 145 میلیارد بشکه - 8.4 درصد

6- روسیه - 107 میلیارد بشکه - 6.2 درصد

7- کویت - 101 میلیارد بشکه - 5.9 درصد

8- امارات - 97 میلیارد بشکه - 5.6 درصد

9- امریکا - 68 میلیارد بشکه - 4 درصد

10- لیبی - 48 میلیارد بشکه 2.8 درصد

اگرچه ونزوئلا رتبه اول ذخایر نفتی جهان را دارا می باشد، ولی به علت اینکه نفت ونزوئلا در عمق زیادی از سطح زمین است و با توجه به شرایط تکنولوژیک ونزوئلا، استخراج نفت ونزوئلا دارای هزینه زیادی است به حدی که استخراج نفت ونزوئلا ممکن است حتی سود ده نباشد.

اما در عربستان شرایط کاملا متفاوت است و ذخایر نفتی عربستان با هزینه بسیار کمی قابل استخراج هستند که همین موضوع باعث سود ده بودن نفت عربستان است.

فرآیند پالایش نفت

با ورود نفت خام سبک به شرکت پالایشگاه، ابتدا نفت وارد تجهیزات نمک گیر شده تا املاح آن به طور کامل زدوده شود. پس از آن جهت گرمایش کامل وارد کوره شده و دمای آن تا ۳۴۰ درجه سانتی گراد بالا می رود. در این مرحله نفت خام به صورت ۲ فازی درآمده و ترکیبی از مایع و بخار می‌باشد. درنهایت نفت خام وارد برج تقطیر شده و متناسب با نقطه جوش هر یک از محصولات، برش‌های نفتی مختلف از یکدیگر جدا می‌شوند. 
دما در بالای برج تقطیر ۲۰ درجه و در قسمت پایین ۳۴۰ درجه سانتی گراد می‌باشد. برش‌های سبک‌تر نفتی از قسمت‌های بالایی برج و برش‌های سنگین‌تر از قسمت پایین برج خارج می‌شوند. جریان‌های خروجی از برج تقطیر به حالت بخار هستند و پس از عبور از کندانسورها به حالت مایع در می‌آیند.

کرک اسپرد

کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.


 

کرک اسپرد (مابه تفاوت قیمت نفت خام و فرآورده) پالایشگاه‌های ایران حدودا به 7 رسیده است که این موضوع متاثر از افزایش قیمت نفت بوده و در صورت ثبات، همچنان این عدد بالاتر خواهد رفت.


 

«کرک» اصطلاحی برای تجزیه نفت خام به محصولات اصلی، از جمله گازهایی مانند: پروپان، سوخت گرمایشی، بنزین، تقطیرهای سبک (مانند سوخت جت)، تقطیرهای میانی (مانند سوخت دیزل) و تقطیرهای سنگین (مانند گریس) می‌باشد.

قیمت گذاری نفت (ماده اولیه) پالایشگاه ها

طبق بخشنامه وزیر نفت در تاریخ 1401/5/18 نحوه محاسبه هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی به شرکت های پالایش نفت، 95% میانگین نفت خام برنت، دبی و عمان گزارش شده در نشریه بین المللی پلتس در هر ماه شمسی محاسبه می گردد.

طبقه بندی نفت خام بر اساس میزان گوگرد (نفت ترش نفت شیرین)

نفت خام افزون بر هیدروکربورها، ناخالصی هایی نظیر نیتروژن، گوگرد، نمک و فلزات نیز در خود دارد. مقدار گوگرد (سولفور) موجود در نفت یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن است. هیدروژن سولفید به سبب داشتن خاصیت اسیدی خورندگی دستگاه های تقطیر را افزایش می دهد و به سبب سمی بودن، به محیط زیست خسارات جبران ناپذیری وارد می کند. از این رو حذف آن از نفت خام ضرورتی انکارنشدنی و در عین حال پرهزینه است.

* در قرن نوزدهم برای تشخیص مرغوبیت نفت مقدار کمی از آن را مزه می‌کردند و چون نفت‌های کم‌گوگرد مزه ای نسبتاً شیرین و مطبوع داشتند به نفت شیرین معروف شده و  نفت‌های دارای گوگرد بالا که مزه نامطبوعی داشتند به نفت ترش معروف شدند.

دریافت تحلیل های بنیادی در تلگرام