خلاصه کتاب

کتاب اقتصاد به زبان ساده یک کتاب خوب برای دوستداران علم اقتصاد هست. البته از اسم کتاب هم مشخص هست که این کتاب بیشتر مخصوص افرادی هست که تازه شروع به مطالعه در مورد علم اقتصاد کردند. این کتاب به صورت خیلی ساده و بدور از هر گونه پیچیدگی، چند اصل اولیه و مهم اقتصاد را بیان می نماید.
معرفی کتاب اقتصاد به زبان ساده
کتاب اقتصاد به زبان ساده اثر لس لیوینگستون با ترجمه خوب و روان سرکار خانم شادی صدری توسط انتشارات دنیای اقتصاد چاپ شده است. در کل میتوان گفت هم کلیات کتاب خوب هست و انصافا دارای ترجمه خوب و روانی است که از این نظر به شخصه این کتاب رو خیلی پسندیدم.

در این کتاب به موضوعات و اصول اولیه اقتصاد مثل، بازار باز، عرضه و تقاضا، تقسیم کار تخصصی، کشش عرضه، کشش تقاضا و ... پرداخته شده است. تمامی موضوعات اشاره شده در این کتاب در عین پر اهمیت بودن، بسیار ساده و قابل فهم بیان شده اند. همچنین نویسنده کتاب با استفاده از مثال های خوب، ساده و واقعی باعث شده که مطالب به خوبی برای مخاطب جا بیافتد.
خلاصه کتاب اقتصاد به زبان ساده
در ابتدا نویسنده توضیح داده است که در دنیا تقریبا همه چیز محدود به نسبت محدود هست و همین محدودیت باعث شده اقتصاد بوجود بیاد. مثلا در دنیا منابع نامحدودی هم داریم مثل هوا که البته اگر دنیا با همین روند پیش برود و آب و هوای کره زمین را آلود کند قطعا در آینده هوا هم فروشی می شود و وارد چرخه اقتصاد خواهد شد. اما تمامی منابعی که وارد اقتصاد شده اند به علت محدودیت آنها است.

در این بین نویسنده اشاره کرده است که برای رونق گرفتن اقتصاد وجود دو مورد خیلی مهم در با اهمیت است. وجود حکومت قانون و حقوق مالکیت که به طور خلاصه به این مفهوم هست که اگر مثلا شما مالک محصولی هستید مثلا مالک یک ماشین هستید، قانون و حکومت از این مالکیت شما دفاع کند و اجازه ندهد که افراد زورگو و خلافکار و ... به راحتی ماشین شما رو تصاحب کنن و شما نتوانید کاری کنید. این شرایط باعث سرخوردگی و عدم علاقه افراد جامعه به کار و کسب ثروت و ... می شود.

از مهم ترین قسمت هایی که در این کتاب اشاره شده است، مفهوم عرضه و تقاضا هست و اهمیت عدم دخالت در این چرخه است. در حالت کلی مفهوم عرضه و تقاضا مشخص هست. عرضه به معنای میزان محصول تولیدی و ارائه شده در بازار است و تقاضا هم به معنای خریدار واقعی که آماده پرداخت هزینه و دریافت محصول است، می باشد.

در این کتاب به سادگی توضیح داده شده است که عرضه و تقاضا عملا قیمت محصول را کنترل می نمایند و دولت ها و حکومت ها باید اکیدا از دخالت در قیمت و قیمت گذاری حتی برای مواقع حساس و کارهای انسان دوستانه پرهیز نمایند.

در اینجا با دو مثال ساده سعی میشود مفهوم عرضه و تقاضا و تاثیر آن بر قیمت مشخص شود. البته برای توضیحات کامل و جامع باید خود کتاب مطالعه شود.

فرض نمایید در کشور عرضه یک محصول مثل گوجه فرنگی کاهش یابد و تقاضا برای این محصول افزایش پیدا کند، در نتیجه قیمت گوجه فرنگی بشدت افزایش می یابد. نتیجه این افزایش قیمت این می شود که کشاورز ها وقتی میبینن قیمت گوجه فرنگی بالا رفته، وارد عرصه تولید گوجه فرنگی میشن و همین کار باعث افزایش میزان عرضه گوجه فرنگی شده و قیمت گوجه فرنگی وارد فاز رقابتی شده و قیمت گوجه فرنگی کاهش می یابد. می توان گفت در اکثر موارد این قضیه درست هست و باید اجازه داد بازار با کمک عرضه و تقاضا و به مرور زمان خودش قیمت را پیدا و تعیین نماید.

حالا در این مثال به دخالت بیجای حکومت هم اشاره ایی کنیم. به علت کاهش عرضه گوجه فرنگی قیمت گوجه فرنگی خیلی بالا می رود ولی حکومت بیشتر برای مقاصد سیاسی خودش، کشاورزان رو مجبور میکنه قیمت رو بالا نبرن!!! نتیجه هم مشخصه و کشاورزان دیگر تمایلی به ورود به این عرصه نمیکنن و کشاورزان فعلی هم شاید سرخورده شوند و تولید گوجه فرنگی رو کنار بگذارن که این خودش باعث کاهش بیشتر عرضه میشه.

حتی نویسنده کتاب اعتقاد داره که در زمان های طوفان و بلایای طبیعی داخل امریکا، اعمال قیمت دستوری از سمت دولت برای جلوگیری از گران فروشی باعث ماجراهایی مثل احتکار می شود. مثلا در زمان طوفان مصالح ساختمانی گران می شود که دولت وارد می شود و قیمت دستوری اعلام می نماید تا با جلوگیری از قیمت بالا، کمکی به مردم طوفان زده بنماید. اما همین کار باعث می شود تا چند وقت میزان عرضه مصالح ساختمانی در بازار بسیار کم شود و همین عرضه کم باعث روند کند تعمیرات و ... می شود کما اینکه اگر قیمت آزاد بود، افزایش قیمت رخ میداد و تولید کنندگان شهر های دیگر هم وارد بازار می شدند و میزان عرضه زیاد می شد و به مرور قیمت متعادل و مناسب میشد و روند تعمیرات هم بهتر پیش میرفت.
جمع بندی
در مورد کتاب اقتصاد به زبان ساده می توان گفت به معنای واقعی کلمه این کتاب ساده است و نکات اقتصادی مهمی را بیان کرده که برای علاقه مندان مبتدی علم اقتصاد بسیار جالب و جذاب هست. البته خواندن این کتاب برای همه توصیه میشه، چراکه دانستن موضوعات اولیه بازار، عرضه و تقاضا، قیمت محصول و ... برای انسان های قرن 21 که روزانه به دفعات با مسائل اقتصادی درگیر هستند، بسیار لازم و پر اهمیت هست.

همچنین این کتاب به نسبت کوتاه بوده و دارای نثر روان و مثال های خوبی است که خواندن آن برای تمامی افراد ساده و لذت بخش خواهد بود.

 

خرید کتاب اقتصاد به زبان ساده
 

لیست مطالب خلاصه کتاب

دریافت تحلیل های بنیادی در تلگرام