متانول

سهم ایران از بازار جهانی متانول

سهم ایران از بازار جهانی متانول عدد قابل‌توجهی است و کشورمان یکی از بازیگران بزرگ این صنعت محسوب می‌شود. در حال حاضر، ظرفیت اسمی تولید متانول در ایران نزدیک به ۱۲میلیون تن در سال است و واحدهای متانولی که سهام آنها عرضه عمومی شده و در حال حاضر در بازار ثانویه بورس تهران معامله می‌شوند، عبارتند از: پتروشیمی زاگرس (با ظرفیت اسمی ۳۳۰۰‌هزار تن)، پتروشیمی فناوران (با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰‌هزار تن)، پتروشیمی خارک (با ظرفیت اسمی ۶۶۰‌هزار تن) و پتروشیمی شیراز (با ظرفیت اسمی ۸۴‌هزار تن). در این میان، پتروشیمی زاگرس بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول در ایران (شامل حدود ۵/ ۲۷‌درصد تولید داخل) و چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان است. 

مصارف و کاربردهای متانول

متانول به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در تولید بسیاری از محصولات نهایی مانند حلال‌ها ، رنگ‌ها ، پلاستیک‌ها و ضدیخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع مشتقات متانول و استفاده آن در صنایع مختلف، این محصول را به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح ساخته است و هم از این روی نوسان قیمت آن بر بسیاری از صنایع تولیدی اثر می گذارد.

قسمت اعظم متانول تولیدی در جهان صرف تولید فرمالدئیدها و اسید استیک و MTBE می‌شود. استیک اسید (اتانوئیک اسید، CH3COOH، C2H4O2): یا جوهر سرکه تاریخچه بسیار قدیمی دارد. بشر از گذشته های بسیار دور به طرق غیرسنتزی و عمدتا به روش تخمیر و تقطیر به این ماده دسترسی داشته و در تولید مواد غذایی، دارویی و صنایعی مانند چرم سازی و تهیه رنگ ها و غیره از آن استفاده می کرده است.

دریافت تحلیل های بنیادی در تلگرام